Total Pageviews

Thursday, March 3, 2011

Facebook Mengagumkan!!!

Wow!! Facebook sangat mengagumkan kerana laman sosial ini dicipta oleh Mark Zuckerberg iaitu seorang pelajar Universiti Harvard yang baru meniti usia remajanya (24tahun ketika itu). Pada tahun 2008, beliau telah tersenerai sebagai individu ke-321 terkaya di Amerika daripada 400 yang lain.

Beliau juga telah dicalonkan sebagai Person's of the Year 2010 dalam majalah TIME (ranking ke-10 dunia) membuatkan beliau sebaris dengan nama-nama besar seperti Barrack Obama, Glenn Beck dan lain-lain. Mengagumkan bukan..?? Hanya mengambil masa 2-3 tahun sahaja untuk tersenarai dalam ranking dunia.

   

                    (klik gambar untuk besarkan)
                                                                                            

OOPPSSS..!!!

Sebenarnya yang hendak saya sampaikan di sini bukannya kisah tentang pencipta Facebook atau kehebatan Facebook...erm ataupun keistimewaan Facebook. Tapi suka lah saya berkongsi pandangan saya terhadap Keburukan Facebook Masa Kini. Walaupun laman-laman sosial yang lain turut mempunyai keburukannya tetapi saya lebih cenderung kepada Facebook kerana ia adalah laman sosial yang paling digemari di dunia masa kini. 

Berdasarkan pemerhatian dan kajian-kajian yang saya perolehi, terlalu banyak keburukan-keburukan laman sosial ini boleh memberi implikasi yang buruk dalam kehidupan kita. Oleh itu, saya akan cuba kongsikan dengan secara ringkasnya di bawah.

                                                                                            

Gambar 1 (klik gambar untuk besarkan)

Bagi dia, facebook adalah tempat untuk bermegah-megah dengan perbuatan buruk yang dilakukannya. Di samping menggunakan perkataan yang kasar. Secara tidak langsung, dia telah membuka aibnya dan keburukannya sendiri. Apa pandangan anda tentang gambar di atas?

                                                                                            

Gambar 2 (klik gambar untuk besarkan)

Lidah terkelu, tak mampu berkata apa-apa semasa baca komen ini. Kelancangan kata-kata yang ditunjukkan menghiris seluruh golongan muslim di dunia. Apakah facebook sudah menjadi salah satu tempat untuk menghina dan mencaci sesuatu agama? Na'uzubillahi minzalik.

                                                                                            

Gambar 3 (klik gambar untuk besarkan)

Gambar 4 (klik gambar untuk besarkan)

Facebook juga sudah menjadi landasan mereka untuk mencipta satu kumpulan atau group yang membolehkan mereka menghina, mngejek  dan mencaci  terhadap negara-negara lain. Sejak wujudnya facebook, perkara sebegini semakin kerap kita jumpa berlaku. Fikir-fikirkanlah...

                                                                                            

Setiap perkara ada baik dan buruknya. Sama juga seperti Facebook, banyak kebaikan-kebaikan dan faedah yang boleh kita perolehi apabila menggunakannya. Namun, bagi saya facebook lebih banyak membawa keburukan kepada diri, masyarakat, agama dan juga negara. Ada apa-apa pandangan, sila ke ruang komen dan utarakan hujah anda yang bernas itu. We share it together..

Tunggu sambungan entri saya dalam 
Bahana Facebook!!!. << klik sini


                        Korang Tahu Tak - Edisi ke 2

6 comments:

  1. OMG.
    plg sedih pasal Allah tu. :'(

    ReplyDelete
  2. aku nak terajang cina babi ngan indon....spe nak follow

    ReplyDelete
  3. yups.....
    mana2 laman sosial pun kalau dah digemari manusia memang akan jadi macam nih sebab manusia kan suka ambil kesempatan
    macam waktu dulu myspace dengan facebook pun macam nih juga
    skrg melarat ker FB

    ReplyDelete
  4. memang betul ada kebaikkan dan keburukkan nya lawan sosial ni, cuma kita sajelah yang kena pandai bawak diri

    ReplyDelete
  5. sila la ke post yg berikut..hehe

    ReplyDelete
  6. bkn salah FB tpi perangai mnusia sndri.. ssuatu bnda tu akn jd buruk klau pnggunany pon brprngai buruk.. mnx dijauhkan la dri bnda2 tu.. Si Mark ni pon dh mnyesal cipta FB cs katany moral manusia dh smakin nipis sjak FB dicipta..

    jemput singgah ANASAURUS :)

    ReplyDelete